عاطفه نکویی. روانشناس

عاطفه نکویی

سبک دلبستگی شما بر موفقیت رابطه های بعدی تان تاثیر گذار است.

آیا تا به حال با کسی در رابطه بوده اید، که از نظر احساسی در دسترس نبوده است یا اینکه برعکس با کسی در رابطه بوده اید که انقدر از نظر احساسی به شما چسبیده که احساس کنید از رابطه با او خسته شده باشید؟ 

https://nekuii.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%af%d9%84%d8%a8%d8%b3%d8%aa%da%af%db%8c-%d8%a8%d8%b1-%d8%b1%d8%a7%d8%a8%d8%b7%d9%87-%d9%85%d8%a7-%d8%a7%d8%ab%d8%b1-%d9%85%db%8c-%da%af%d8%b0%d8%a7/

سبک دلبستگی شما بر موفقیت رابطه های بعدی تان تاثیر گذار است.

معمولاً افراد بعد از اینکه اولین یا دومین رابطه شان را از دست میدهند دچار شک و تردید می شوند و این سوال برایشان پیش می آید که نکند مشکلی در من وجود دارد که نمی توانم رابطه هایم را مدیریت کنم.
برای درک این مسئله و پاسخ به این سوال باید به نظریه دلبستگی مراجعه کنیم. نظریه دلبستگی یکی از مهمترین نظریه ها در روانشناسی رابطه است.
نظریه دلبستگی به ما می‌گوید که روابط اولیه ما با والدینمان نقش بسیار مهمی را در کیفیت روابط ما در دوره بزرگسالی ایفا می‌کند. 

زنگ خطر های دلبستگی

رابطه خود با شریک زندگیتان را مورد بررسی قرار دهید
آیا در مواقع نیاز کنارم هست؟
به قدر کافی به من توجه میکند؟ یا مرا مورد بی توجهی و بی مهری قرار می‌دهد؟
آیا وقتی مشکلی برایم پیش می آید، برای حل آن پیش قدم می شود؟
آیا در موقعیت های مختلف می توانم روی او حساب کنم؟
پاسخ به این سوال ها می تواند میزان دلبستگی ما را در رابطه مشخص کند. قبل از اینکه سبک دلبستگی طرف مقابلمان را شناسایی کنیم لازم است که از سبک دلبستگی خودمان آگاه باشیم.
بر اساس نظریه دلبستگی، اگر در دوران کودکی دلبستگی امن را با مراقبین اولیه تجربه کرده باشیم، در طول دوره بزرگسالی احساس امنیت خواهیم داشت. داشتن دلبستگی ایمن برای ایجاد یک رابطه سالم بسیار حائز اهمیت است.
در یک رابطه امن، شریک زندگیتان در کنار شماست و پشت تان به او گرم است. اما اگر سبک دلبستگی خودتان یا شریک زندگی تان سبک دلبستگی ناایمن باشد شما در رابطه مدام احساس آشفتگی می کنید و رابطه امنی را با طرف مقابلتان تجربه نخواهید کرد.

تغییر سبک دلبستگی

آیا میتوان سبک دلبستگی را در دوره بزرگسالی تغییر داد؟ پاسخ به این سوال مثبت است اما کار ساده ای نیست. روان درمانی می تواند کمک کند تا سبک دلبستگی شما تغییر کند. 

https://nekuii.com/%d8%aa%d8%ba%db%8c%db%8c%d8%b1-%d8%b3%d8%a8%da%a9-%d8%af%d9%84%d8%a8%d8%b3%d8%aa%da%af%db%8c/

یک درمانگر متخصص که کارش را خوب بداند می تواند به شما کمک کند تا چگونه بتوانید زخمهای گذشته تان را تشخیص دهید و مرهمی برای آنها پیدا کنید.
اگر به دنبال زندگی با کیفیت تری باشیم تمایل خواهیم داشت که در بزرگسالی الگوهای روابط ناسالم مان را که از دوران کودکی جا مانده است بازسازی کنیم.
اگر شریک زندگیمان هم فردی باشد که سبک دلبستگی ایمن باشد باعث میشود که بتوانیم ناامنی های خود را در رابطه به چالش بکشیم و روی بهبود آنها در رابطه کار کنیم. 
با مواجه شدن و رویارویی با ترس های خودمان درباره عشق و دوست داشتن، می‌توانیم سبک جدیدی از دلبستگی را برای ایجاد یک رابطه رضایتمند و عاشقانه خلق کنیم.
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مقالات مرتبط