عاطفه نکویی. روانشناس

عاطفه نکویی

سیگار کشیدن خطر ابتلا به افسردگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

آیا بین سیگار کشیدن و ابتلا به اختلالات روانی رابطه ای هست؟

سیگار کشیدن خطر ابتلا به افسردگی را به میزان قابل توجهی افزایش می دهد.

آمارهای جدید دانشگاه آرهوس می‌دهد که سیگار خطر ابتلا به افسردگی را بیش از ۱۰۰ درصد افزایش می‌دهد خوشبختانه اگر سیگار را ترک کنید می‌توانید این خطر را به میزان قابل توجهی کاهش دهید.
بسیاری از ما می‌دانیم که مصرف سیگار رفتاری است که به سلامتمان آسیب می‌زند.
پاکت‌های سیگار هشدار‌های تکان دهنده از ریه‌های بیمار و دندان‌های پوسیده را نشان می‌دهند و ما اغلب در رسانه‌ها می‌شنویم که چگونه سیگار می‌تواند باعث ابتلا به انواع سرطان‌ها شود.
اما احتمالاً بسیاری از ما نمی‌دانیم که سیگار در واقع خطر ابتلا به بیماری‌های روانی را نیز افزایش می‌دهد.
در سال‌های اخیر تحقیقات بیشتر نشان داده است که بین سیگار کشیدن و ابتلا به بیماری‌های روانی همبستگی قوی وجود دارد.
با این حال محققان نتوانسته‌اند بر سر این موضوع به توافق برسند که آیا سیگار باعث اختلالات روانی می‌شود یا اینکه اختلالات روانی است که فرد را به سمت سیگار کشیدن سوق می‌دهد؟
اما با تحقیقات اخیر آگاهی ما در این زمینه بیشتر شده است.
داگ اسپید از مرکز ژنتیک و ژنومیک در دانشگاه آر هوس به همراه دو همکارش از کانادا در حقیقاتشان نشان داده‌اند که سیگار می‌تواند منجر به افسردگی و اختلال دو قطبی شود.
عددها خودشان گویای این مطلب هستند. سیگار باعث بیماری روانی می‌شود. اگرچه سیگار تنها علت نیست اما خطر بستری شدن در بیمارستان با یک اختلال روانی را تا ۲۵۰ درصد افزایش می‌دهد.
مصرف سیگار معمولاً قبل از ابتلا به اختلال روانی رخ می‌دهد.
در واقع مدت‌ها قبل از آن به طور متوسط افراد از مجموعه داده‌ها در سن ۱۷ سالگی شروع به سیگار کشیدن کرده‌اند، در حالی که معمولاً با اختلالات روانی در بیمارستان بستری نمی‌شدند تا اینکه سنشان به ۳۰ سالگی برسد.
بر اساس یافته‌هایی که از تحقیقات روی ۳۵۰ هزار نفر انجام شد، داگ اسپید و همکارانش توانستند به حجم بسیار زیادی از داده‌ها دسترسی پیدا کنند.
دلایل مختلفی می‌تواند وجود داشته باشد که چرا ما دچار یک اختلال روانی می‌شویم. بنابراین مهم بود که آنها داده‌های کافی برای پاکسازی ارقام خود از سایر اثرات احتمالی داشته باشند.
آنها به بیو بانک انگلستان یکی از بزرگترین پایگاه‌های اطلاعاتی در دنیای اطلاعات سلامت انسان دسترسی پیدا کردند. این پایگاه داده، حاوی داده‌های ژنتیکی بیش از نیم میلیون نفر است. داده‌های ژنتیکی با بسیاری از اطلاعات بهداشتی و پاسخ‌های ارائه شده توسط شرکت کنندگان در رابطه با سبک زندگی آنها همبستگی داشت.
آنها داده‌ها را به رایانه وارد کردند و شروع به جستجوی الگوها کردند. داگ اسپید و همکارانش از اولین محققانی هستند که این همبستگی را بررسی کردند. اما همانطور که او توضیح می‌دهد آنها راه جدیدی برای انجام آن پیدا کردند.
نکته مهمی که سیگاری‌ها باید از آن اطلاع داشته باشند:
وقتی یک نخ سیگار بکشید نیکوتین به مغز شما سرازیر می‌شود و به گیرنده‌های سلول‌های عصبی متصل می‌شود. وقتی نیکوتین به گیرنده می‌چسبد، سلول سرتونین آزاد می‌کند که در میان استرس ها ، کمی شما را آرام می‌کند.
با این حال مصرف بیش از حد نیکوتین، اثر معکوس دارد که به مرور زمان از آزاد شدن سرتونین جلوگیری می‌کند.
و فرد به سمت افسرده شدن پیش می‌رود.
و سوال مهم دیگر آیا باید محدودیت سنی برای خرید سیگار را افزایش دهیم؟
یکی از چیزهایی که ارقام جدید نشان می‌دهد این است که ما به ندرت بعد از ۲۰ سالگی شروع به کشیدن سیگار می‌کنیم . بنابراین ممکن است ایده خوبی باشد که بررسی کنیم آیا باید محدودیت سنی برای خرید سیگار را افزایش دهیم یا خیر؟
این می‌تواند راه خوبی برای جلوگیری از شروع سیگار کشیدن افراد باشد. باز هم ما نمی‌دانیم که چرا مردم بعد از ۲۰ سالگی سیگار را شروع میکنند اما شاید به این دلیل است که با افزایش سن کمتر و کمتر تمایل به ریسک کردن داریم.
بنابراین تغییر قانون و افزایش محدودیت سنی ممکن است تاثیر خوبی داشته باشد حداقل نشانه‌هایی برای این موضوع وجود دارد.
داگ اسپید: ارقامی که این مطالعه بر اساس آن انجام شده است از انگلستان است بنابراین آنها بر اساس تحقیقات دانمارکی‌ها نیستند با این حال داگ اسپید معتقد است که تفاوت‌ها در صورت وجود بسیار ناچیز است.
زیرا دانمارک و بریتانیا بسیار شبیه هم هستند و من می‌توانم بگویم که کاملاً قابل مقایسه هستند با این حال گام بعدی ما در واقع انجام همان مطالعه با ارقام دانمارک و فنلاند است با این حال دسترسی به این داده‌ها هزینه بر است به همین دلیل است که ما یک مطالعه آزمایشی با داده‌های بریتانیا انجام دادیم تا ببینیم آیا همبستگی وجود دارد یا خیر.
مترجم: عاطفه نکویی
به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مقالات مرتبط