عاطفه نکویی. روانشناس

عاطفه نکویی

پیامدهای افسردگی بر زندگی ما

 

افسردگی یکی از شایع‌ترین اختلالاتی است که کارکرد روزانه فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

آمار و ارقام در ایران حاکی از شیوع روز افزون افسردگی در کشور است. بر اساس آمار انتشار یافته توسط وزارت بهداشت، بیش از ۱۲ درصد مردم ایران دچار افسردگی شدید هستند. هر فردی حداقل یک بار در زندگی‌اش این وضعیت را تجربه می‌کند. اما افسردگی برای بسیاری از افراد جامعه یک حالت تکرار شونده دارد. در صورت عدم درمان، علائم افسردگی در هر دوره نسبت به قبل شدید‌تر خواهد شد.

علایم افسردگی:

۱- خلق و خوی افسرده

۲- بی‌علاقگی نسبت به فعالیت‌های لذت‌بخش

۳- حس خودکم بینی یا احساس گناه بیش از حد

۴- داشتن ایدۀ خودکشی به طور مکرر

۵- مشکلات خواب؛ بی‌خوابی یا پرخوابی

۶- آشفتگی روان و بی‌قراری

۷- مشکلات اشتها؛ بی‌اشتهایی و یا پرخوری

۸- مشکلات تمرکز

۹- احساس خستگی روزانه یا فقدان انرژی

در تحقیقی رابطه بین افسردگی و اضطراب با میزان عشق ورزی در افراد متاهل ارزیابی شد. برای انجام این تحقیق از پرسشنامه عشق نوری استرن بوستون، پرسشنامه افسردگی بک و اضطراب همیلتون استفاده شد. تحلیل و ارزیابی این بررسی نشان داد که رابطه معنادار معکوسی بین میزان عشق ورزی و افسردگی و اضطراب در افراد متاهل وجود دارد. می‌توان اینگونه نتیجه‌گیری کرد که میزان عشق ورزی در رابطه با کاهش اضطراب و افسردگی همراه است و به نظر می رسد که با ایجاد موقعیت های مطلوب برای ابراز احساسات عاشقانه در خانواده، می توان اختلالات روانی را کاهش داد.

در تحقیق دیگری رابطه بین افسردگی و عزت نفس با عملکرد تحصیلی در دانشجویان مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان داد که بین افسردگی با عملکرد تحصیلی دانشجویان رابطه منفی و معنی داری وجود دارد یعنی هر چقدر افسردگی بیشتر باشد عملکرد تحصیلی دانشجویان کمتر می‌شود. که این رابطه در مورد عزت نفس هم صدق می کند یعنی هر چقدر افسردگی فرد بیشتر باشد، عزت نفس او کم می شود.

علاوه بر همه اینها افسردگی می تواند روی رضایت از زندگی، کیفیت زندگی و رابطه جنسی اثر منفی داشته باشد.

و نکته مهم دیگری که در مورد افراد افسرده وجود دارد این است که این افراد در سه مهارت زیر نقص جدی دارند:

نقص در حل مسئله. معمولا راهکارهایی که برای حل مسئله ارائه می دهند، پیامد منفی به دنبال دارد. زمانی که با چالشی در زندگی مواجه شوند، به دنبال این نیستند که راه حل های مختلف را تجربه کنند، بیشتر به دنبال این هستند که از آن مسئله رها شوند. مثلاً در زندگی مشترک، فردی که مبتلا به افسردگی است، زمانیکه با چالشی جدی در زندگی مواجه می‌شود، به جای پیدا کردن راه حل های موثر به فکر تمام شدن رابطه است. اولین فکری که ممکن است به ذهنش برسد این است که رابطه را تمام کنیم. بنابراین یکی از مهارتهایی که این افراد باید یاد بگیرند، مهارت حل مسئله است.

نقص در مهارت ارتباط موثر. معمولاً افراد افسرده ارتباط موثر و کارآمدی با دیگران ندارند. احتمالاً یکی از دلایل آن این است که به خاطر خلق و خوی آنها از قرار گرفتن در جمع اجتناب میکنند.

و مهارت دیگری که در آن نقص دارند، مهارت تنظیم وقت است. معمولا افراد افسرده به خاطر خُلق پایین، بی حوصلگی و بی انگیزگی در انجام کارهایشان اهمال کاری دارند و همین مساله باعث می شود که کارهای انجام نشده زیادی برای آنها وجود داشته باشد و همین موضوع آنها را با کمبود وقت مواجه می سازد.

بنابر آنچه در مورد افسردگی، علائم آن و پیامدهای آن گفته شد، لازم و ضروری است که درمان افسردگی را جدی بگیریم.

چونکه افسرده بودن ما، نه تنها برای ما بلکه برای اطرافیان ما نیز آسیب زا خواهد بود.

مراقبت از سلامت روان را جدی بگیریم، تا رضایت مندی و کیفیت زندگی ما افزایش پیدا کند.

http://journals.lums.ac.ir/index.php/yafte/article/view/975

http://journals.sbmu.ac.ir/Neuroscience/article/view/6535

https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/490220

به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مقالات مرتبط