عاطفه نکویی. روانشناس

عاطفه نکویی

چرا زوجین درباره احساساتشان باید با هم گفتگو کنند؟

معمولاً زوجین درباره مسائل مختلفی مثل اینکه غذا چی بخوریم؟ آخر هفته کجا بریم؟ و مواردی از این قبیل با هم گفتگو می کنند. اگر هم که صاحب فرزند باشند موضوع اصلی گفتگوی آنها معمولاً بچه ها است.
گفتگو درباره این مسائل ضروری و لازم است . اما بخش مهمی از گفتگوی شما باید درباره احساسات و تجربه های احساسی تان در طول روز باشد. زوجین درباره احساساتشان باید با هم گفتگو کنند.

صحبت کردن درباره احساسات چگونه میتواند به رابطه ما کمک کند؟

صحبت درباره احساسات مانند چسبی عمل می کند که شما و همسرتان را کنار هم نگه میدارد. و صمیمیت بین شما را افزایش می دهد. بسیار مهم است که از آنچه در هفته گذشته گذرانده اید، با همسرتان گفت و گو کنید. از فرود و فراز های هفته گذشته حرف بزنید.
زنان و مردان هر دو می‌توانند احساساتشان را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. اما انگار برای مردان صحبت کردن از احساساتی که تجربه می کنند کار سخت تری است.
معمولاً زنان بیشتر از این قضیه شکایت می‌کنند که صمیمیت رابطه شان کم است است و ارتباطشان خیلی عمیق نیست. صمیمیت و ارتباط عمیق برای زنان همان چیزی است که میل جنسی را شعله ور می سازد.
برای رزرو وقت مشاوره  می توانید به شماره ۰۹۰۳۴۵۶۶۹۱۳ در  واتساپ پیام دهید.

مزایای ارتباط صمیمانه

از تشدید دعواها جلوگیری می کند
از رنجش و دلخوری جلوگیری می کند
احساس همدلی زوجین بیشتر می شود
هورمون های دلبستگی بیشتر ترشح می شود
باعث ایجاد یک ارتباط عمیق و معنادار با شریک زندگی می شود
زوج ها فراتر از بحث‌های سطحی رو به جلو گام بر می دارند

چگونه در رابطه، صمیمیت عاطفی ایجاد کنیم؟

درباره روزهای اول رابطه تان فکر کنید و سوالات زیر را از خودتان بپرسید. بعد هم پاسخ های خود را با همسرتان در میان بگذارید.
چه چیزی باعث شده بود که جذبت شوم؟
چه ویژگی های خوبی در تو وجود داشت؟
چه چیزهایی باعث رنجش تو می شد؟
آیا روزهای ابتدای آشنایی، اتفاقی افتاد که مرا بترساند یا باعث شود نگران رابطه مان شوم؟
روی جنبه‌های احساسی این سوال ها هم تمرکز کنید. و در باره احساساتی که تجربه کرده‌اید با همسرتان گفت و گو کنید. وقتی درباره آنها با همسرتان صحبت می کنید چه اتفاقی بین شما می‌افتد؟ 
آیا احساس خاصی را تجربه می کنید؟ احساسی مثل شادی، غم، خشم و یا تعجب؟ طرد شدن، شرم کردن و یا احساس گناه داشتن؟ 
اگر از احساسی که تجربه می‌کنید مطمئن نیستید بهتر است بگویید که از احساس خود مطمئن نیستم و همین مسئله را با همسرتان در میان بگذارید. درباره احساس های همسرتان هم به گفتگو بنشینید. 
اگر با موضوعات جدی تری در رابطه رو به رو هستید، ادامه این مطلب را بخوانید.
گاهی وقتا افراد به خاطر ترس از رها شدن و ترس از طرد شدن نمی توانند احساسات خود را به خوبی در رابطه بیان کنند. 
گاهی وقتها در رابطه موضوعات جدی به وجود می‌آید که لازم است در مورد آنها با همسرمان گفتگو کنیم و احساسات خود را درباره آن بیان کنیم. 
وقتی یکی از زوجین نسبت به مطرح کردن مسئله واکنش نشان می دهد یا از بیان آن اجتناب می کند، کاملاً مشخص است که چیزی عمیق‌تر در لایه های زیرین رابطه وجود دارد. 
احساسات عمیق تر همان چیزی است که یک رابطه معنادار و پیوند عاشقانه را شکوفا می کند. همچنین از الگوهای منفی و دائمی که در رابطه شکل می گیرد، جلوگیری می کند. 
برای رزرو وقت مشاوره  می توانید به شماره ۰۹۰۳۴۵۶۶۹۱۳ در  واتساپ پیام دهید.

نکته پایانی

بیان احساسات واقعی به جای رفتارهای منفعلانه، سکوت و کینه ورزی یا فریاد زدن های بی مورد می تواند بسیار مفید تر و کارآمد تر باشد.
علاوه بر این ها برای شریک زندگیتان هم پاسخگویی به احساسات عمیق و واقعی شما راحت تر و ساده تر خواهد بود. بیان احساسات در رابطه می تواند یک بازی برد- برد برای هر دو نفر باشد.
عاطفه نکویی روانشناس

 

عاطفه نکویی روانشناس

به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مقالات مرتبط