عاطفه نکویی. روانشناس

عاطفه نکویی

چرا همسرم به من توجه نمی کند؟

در برخی از رابطه ها و روابط زوجین یکی از آنها ممکن است از این موضوع شکایت کند که همسرم به من توجه نمی کند.

اگر فرد احساس کند که به اندازه کافی مورد توجه قرار نمی‌گیرد ممکن است احساس طردشدگی ناامیدی و یا خشم را تجربه کند.

برای هر فردی که ازدواج کرده است این موضوع اهمیت دارد که مورد توجه قرار بگیرد دیده شود به عشق ورزیده شود.

دکتر سابرینا رومانوف روانشناس بالینی می گوید که بسیاری از افرادی که سالهاست با هم ازدواج کرده اند و در کنار هم زندگی می کنند تفاوتی در انتظار آنها نسبت به صمیمیت و دلبستگی وجود دارد.

ممکن است دلایل مختلفی وجود داشته باشد از اینکه همسرتان به اندازه نیاز شما به نیازهایتان توجه نمی کند. یکی از رایج ترین دلایلی که وجود دارد این است که بعضی ها بعد از ازدواجشان همه چیز را بدیهی فرض میکنند. یعنی همین برای آنها کفایت می‌کند که زیر یک سقف مشترک با هم زندگی می کنند. در حالیکه که طرف مقابلشان سطح انتظار شما متفاوت است و دوست دارد پس از ازدواج و زیر سقف مشترک قرار گرفتند روز به روز میزان توجه و دلبستگی آنها به یکدیگر بیشتر شود.

در روابط مهم است که احساس کنید دیده می شوید مورد تایید و توجه قرار می گیرید.

از آنجایی که شریک زندگی شما تاثیر گذارترین فرد در زندگی تان است. این را هم میدانید که سطح پاسخگویی او این پتانسیل را دارد که باعث شود شما احساس ارزشمندی و مهم بودن کنید.

وقتی مورد تایید و توجه قرار نمی گیرید احساس می کنید که مورد قضاوت قرار گرفته‌اید، به اندازه کافی خوب نیستید و احساس طرد شدن دارید.

ممکن است شروع کنید به شخصی سازی رفتار همسرتان و اینگونه فرض کنید که انگار مشکل از من است. و دوباره از خودتان بپرسید که چرا همسرم به من توجه نمی کند؟
پس از آن شروع میکنید به پیدا کردن مشکلات درونی خودتان و کم‌کم این توهم در شما شکل می‌گیرد که اگر آن مشکل را حل کنید می توانید توجه همسرتان را به خودتان جلب کنید و اوضاع را تحت کنترل خودتان درآورید.

مثلاً کارهایی انجام دهید که جذاب تر شوید یا چیزهایی را در خود تغییر دهید. این کار باعث می شود حس اعتماد به نفس و عزت نفس شما ما بیشتر از قبل از بین برود.

پس از مدتی اگر به اندازه کافی توجه را از جانب همسرتان دریافت نکنید آسیب‌پذیر می شوید. با پرخاشگری بیشتری نسبت به رفتار می کنید. احساس خشم در تعاملات شما نفوذ می کند. وقتی به رابطه تان نگاه می کنید ازدواج شما بیشتر شبیه دو نفر، هم اتاقی می باشد.

چگونه رابطه تان را بهبود ببخشید؟

دکتر رومانوف  راهکار را ارائه می‌دهد که باعث می‌شود ارتباط شما بهتر از قبل شود:

از اینکه محبت را گدایی کنید، دست بردارید.
اگر برای جلب محبت و توجه طرف مقابلتان دائما احساس نیاز کنید باعث می شود که جایگاه شما در رابطه خدشه‌دار شود. اگر به نیازتان پاسخ داده نشود پس از مدتی احساس طرد شدن دارید.

روی علاقه مندی های خودتان متمرکز شوید.
سراغ کارهایی بروید  که همیشه دوست داشتید انجام دهید. باشگاه ورزشی بروید. کتاب بخوانید. و یا در یک کلاس آموزشی شرکت کنید. انجام این کارها باعث می شود رضایت بیشتری در زندگی داشته باشید و باعث می شود که نسخه بهتری از خودتان شوید. وقتی از خودتان مراقبت می‌کنید جایگاهتان در رابطه بهتر خواهد شد.

از کنترل کردن طرف مقابل تان دست بردارید.
این نکته را درک کنید که نمی توانید رفتار همسرتان را تغییر دهید. بنابراین دست از کنترل کردن او بردارید. فقط روی چیزی تمرکز کنید که می‌توانید کنترلش کنید، یعنی رفتار و پاسخ های خودتان.

رفتارهای خودتان را مورد ارزیابی قرار دهید.

به نیازهای طرف مقابل تان توجه کنید.

رفتارهای مثبتی که انجام می‌دهد را تقویت کنید.

و نکته آخر

برآورده نشدن نیازهای در رابطه و دریافت نکردن توجه کافی از جانب همسر می‌تواند روی عزت نفس و سلامت روان ما تاثیر منفی بگذارد. همچنین روی روابط ما با شریک زندگیمان تاثیر منفی خواهد داشت.  منجر به منفی نگری، دعوا و احساس تنهایی در رابطه می شود.

اگر در مرحله‌ای هستید که از التماس کردن برای جلب توجه همسرتان خسته شده اید، شکستن این الگو و تمرکز روی خود به جای آن می تواند مفید باشد. توجه به خود باعث می‌شود که احساس رضایت بیشتری داشته باشید و همین باعث می شود برای شریک زندگی تان جذاب تر شوید. اگر هم که با انجام این راهکارها اوضاع رابطه بهتر نشد، مراجعه به روانشناس و مشاور برای بهبود رابطه تان را جدی بگیرید.

به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
مقالات مرتبط